Christianity.

SVERIGE. Ursäkta min frånvaro, men som jag sa att skriva utan de tre sista bokstäverna är inte kul. Men nu är jag på min dator, halleluljahhh! Hoppas allt är bra där hemma, en fågel viskade att det börjat snöa! Härligt, här Down Under är det väl cirkus 24 grader på dagarna. UNDERBART. Det tog mig 3 ½ månad att få hemlängtan!  Inte speciellt roligt det inte, men men! I måndags flyttade jag in i min nya värdfamilj! Det är nu jag, mina tre lillebrorsor; Sterling 1år, Orion 3 år och Hector 4år, mamma Claire och pappa James. Mitt rum är ENORMT och min garderob alltså, aaah. Den är inte liten om man säger så hehe. 😉 Sommarlovet ligger även bara runt hörnet och sista skoldagen är torsdag nästa vecka 😀 Har inga direkta planer förutom att åka på ett surf läger i slutet av november.

Under tiden jag väntade på att få flytta in med min nya familj, bodde jag exakt 50m ifrån här jag är nu, haha, med min WYS agent och hans familj. Och det var en härlig tid och vi alla 8 pers i huset hade riktigt kul ihop! Det är lite som att jag har två värdfamiljer nu! I alla fall, i den familjen är kristendom en vardag. De är väl inte galet religiösa, men de vet mycket om bibeln, tror på Gud, går till kyrkan på söndagar och så. Även om deras kyrka består av dem och deras vänner hemma i någons hus ber en bön eller två och sedan äter och umgås i timmar, haha. Det har i alla fall förekommit en hel del diskussioner vid matbordet om hur man ska tolka bibeln osv. Och som en helt vanlig Europeisk Svensk så freakade jag ut lite till en början. Vi har ju faktisk en tendens att vara helt galet fördomsfulla och döma personer på sekunden när vi får veta att de är kristna. Alla dessa diskussioner skapade för mig en slags utanförskap, för har har ju inte mycket att säga om saken eftersom jag har aldrig någonsin ens öppnat en bibel. Det fick mig också att fundera en hel del på Gud, bibeln och kristendom. Jag älskar ämnet religion i skolan, det är intressant och det finns så mycket lärdom om alla religioner. Men varför prioriteras alla religioner så mycket medans vi knappast lär oss någonting om kristendom över huvudtaget? Jag vet vem Jesus är, och Moses och Abraham, jag vet att Jesus blev korsfäst, återuppstod osv. Jag vet vad Noaks Ark var, att Adam och Eva var de första människorna och att det tog Gud 6 dagar att skapa jorden och att han vilade på den sjunde. Men där slutar min kunskap om kristendomen, och ändå klassas jag som kristen. Varför? Jag har fått frågan några gånger om jag är kristen och jag har aldrig någon som helst  aning vad jag ska svara. Är jag kristen? Visst jag är döpt, men det känns mer som en tradition och jag har konfirmerat mig, men det var ju mest 3 veckor då vi lekte lekar.. Men att bo i en kristen familj har fått mig att öppna ögonen något oerhört. Det går inte att förklara men all fördom som förut fanns inom mig är borta. För det är så mycket mera än det vi tror kristendom handlar om; sekter. Det är inte en sekt så länge du inte går med i Jehovas Vittne eller någon annan kristen samling.

Jag vet vad många av er tänker om mig just nu, för för 5 månader satt jag i exakt samma sits som ni. Ni tror väl säkert att jag kommer gå insane och komma hem djupt religiös nu. Men nej, jag kommer bara komma hem med ny kunskap om vart jag kommer ifrån; kristendomen. Kristendom hade förut en sådan tråkig mening för mig. “Vad är det, Gud, Jesus bla bla bla. Jag vet redan allt.” Men kristendomen, VÅR religion, är nu så himla intressant. Jag vill lära mig mer, om det gamla testamentet och om det nya. Åh vad jag ser fram emot detta! Det ska bli så kul och intressant. 😀 Vi måste lära oss att sluta döma varandra, för jag vet att några av er redan nu dömer mig. I alla fall, jag är riktigt exalterad över detta nu!  Och jag vet att i alla fall att Jasmine vet vad jag snackar om just nu, haha ;)! Och jag vet att ni som älskar mig inte bryr er om jag bestämmer mig för att börja läsa bibeln eller inte! Vilket jag faktiskt har gjort! 😀 I min helt egna, super fina rosa/avarta bibel som jag fick av min WYS agent Grayson när jag idag bestämde mig för att nu är det faktiskt dags för mig att införskaffa min första bibel! 😀

Ha det bra kära ni!

2 thoughts on “Christianity.

  1. Åh vad jag önskar att det fanns mer människor som dig! Människor som blir nyfikna och vill veta vad kristendomen handlar om egentligen, i stället för att bara dra sina egna slutsatser. Som kristen här hemma i Sverige döms man så fort någon får veta att man är kristen, men om fler tänkte som du skulle vi slippa det. Man behöver inte bli kristen bara för att man sätter sig in mer i vad det verkligen handlar om. Du verkar ha ett grymt år, hoppas det fortsätter lika bra! You go girl!

  2. Hej Johannii!
    Så sjukt bra skrivet!! Jag håller med dig till 100%, det är riktigt intressant och lärdomsfullt att gå till kyrkan och allt! Våra familjer verkar väldigt lika på det sättet 🙂 Jag ska också skriva lite om min kyrka och sånt framöver för att visa svenskarna lite 😛
    Min familj tillhör den baptistiska kyrkan, vilken kyrka är din?

    Berättade om dig för min familj och de hälsar till dig! 🙂
    Massa kramar till dig! ❤

Leave a Reply

