HOBBITON, Matamata, NZ.

Och så har dagen kommit då jag ska berätta för er om mitt besök i Hobbiton. För er som inte vet vad det är så är det byn som Bilbo, Sam, Pippin, Frodo, Merry och alla andra Hobbitar bor i i Sagan om Ringen. Mitt besök där var episkt!!!!!  Som ett galet LoTR fan så avled man ju nästan. Det går verkligen inte att beskriva hur det var där och mer än något annat önskar jag verkligen att jag kunde dela med mig av upplevelsen, men ni får helt enkelt palla er över hit själva och se det med egna ögon! Eftersom de för ett år sedan blev klara med alla tre the Hobbit filmerna så hade de beslutat sig för att spara alla Hobbithål, eftersom det har blivit en sådan stor turist attraktion. Så när jag var där fanns det hela 44 hobbithål, när men klev in i Hobbiton som ligger mitt ute i ingenstans så var det som att kliva in i filmen. Jag trodde verkligen att det skulle bli lite utav en besvikelse, eftersom det trots allt ‘bara’ är en inspelningsplats. Men det läggs ned så mycket pengar på att hålla det fint och öppet för besökare, även Peter Jackson bidrar men sina egna pengar. Det finns en scen i första LoTR filmen precis efter att Frodo hälsat på Gandalf när man i typ 2-3 sek ser nästan hela hobbiton i bakgrunden, det är så Hobbiton ser ut. När vi var där var det även jätte fint väder och solnedgång så bättre hade vi knappast kunna ha det.  Efter en stund traskade vi upp till Bag End, där Bilbo bor. Jag och Kate gick lite crazyoch kravlade upp för stentrappan för att nudda Gandalfs/IanMcKellens fotspår och sedan kramades vi på samma punkt som Bilbo och Gandalf i början av första filmen. Vi var ju över hela Hobbiton och kikade runt och det var så himla fint. Jag köpte även the One Ring i Sterling Silver, som förevigt ska sitta på mitt hand nu!!! Jag kan nästan inte säga mer än så, jag låter bilderna säga resten. Och så ska alla ni LoTR älskare veta;

Middle Earth finns på riktigt och det heter Nya Zeeland.

Om ni trycker på den översta bilden så kommer den upp i stort format och sedan är det bara att använda pilarna för att bläddra vidare.

2 thoughts on “HOBBITON, Matamata, NZ.

Leave a Reply

