Bay of Islands, Dag 1,2,3,4!!

Vänner! Efter väldigt mycket bilåkande är vi äntligen framme i Bay of Islands. Vädret är inte direkt på topp men det är jätte fint här ändå. Naturen runt om kring oss har verkligen förändrats på vägen. Först att lämna Wairarapa där det i princip ser ut som man förväntat sig att NZ ser ut som, mycket kullar, öppna fält och får osv.  och sedan i mitten av nord ön är det först öken och stora vulkaner, sedan kommer mycket skog! Här vi är ni i Pahia påminner det lite om Thailand, massa öar, klarblått vatten och sedan mycket träd.. Ja det är mysigt. Nu ska jag berätta om dag 1,2 och 3. Och bara för att jag inte vill betala för as mycket internet här som är svin dyrt så får ni helt enkelt se alla bilder i ett och samma bildspel.

Dag 1, söndag 7 Oktober

Tidigt igår morse lämnade vi våra hem och satte oss alla 14 elever i två minibussar. Det blev myyyyycket bilåkande igår.. Men vi stannade även på vissa ställen för att blicka ut över vackra vyer och äta och sånt! Vårt förta stopp var någonstans jag inte vet, haha. Där blev vi i alla fall ihop tejpade med en kamrat och sedan skulle vi ta oss till 4 olika punkter i en labyrint. Gick väl sådär haha.. Efter det köpte jag en sprite, fanta och cocacola i miniatyr flaskor, så söta! Nästa stop blev… *trumvirvel* öken! Haha, närå eller jo vi stannade mitt ute i öknen, och nej det är ingen öken fylld med sand. Vet ni vad jag såg där?!?! Världens vackraste och bästigaste vulkan, Mt Ngaurahoe, also and better known as; MOUNT DOOM!!!!!! I Sagan om ringen för er som inte förstår vad jag pratar om… Jag dog lite då..! Efter det fortsatte vi upp i landet och stannade sedan i Taupo för lunch paus. Det var även mycket fint väder då! Sedan for vi mot Huka Falls vilket är typ vattenfall/river (svenska?) det var häftigt. Sedan efter en dag i bussarna var vi framme i Rotorua! Där stannade vi natten och på kvällen efter middag åkte vi till Polynesian Spa och badade i mineral pooler, luktade ruttet ägg men det var härligt ändå! Man fick sådan mjuk hud! 😀 Och jo juste! När vi satt och åt middag kom det en gammal dam från New York och pratade med oss, hon hade de senaste åren rest över världen för sina pensions pengar och hon hade två favorit ställen hon varit på. Kommer inte ihåg det första för det andra stället fastnade enbart i min hjärna för det var SVERIGEEEEE! Jepp, we are awesome! 😉

Dag 2, måndag 8 oktober

HERREGUUUUUUUUUUD vilken tidig morgon… Tjugo över fem ringde klockan.. Och 06.00 var vi i bussarna på väg till Auckland. Jeflar vad sliten jag var alltså pga. den tidiga morgonen. Vi var i all fall i Auckland för att besöka Skytower. MASSIVT handsvett där alltså! Aaah, var så rädd. Tornet är 328m högt och ja vädret var piss så det var en vacker kritvit vy så nu vet jag hur det är att var inuti ett moln.. Efter det bytte jag till den lugna bussen och sov! Det var underbart, sedan sov jag i princip hela vägen till Pahia, förutom lunch pausen då.. JUSTEEEEE! Jag höll på att glömma, denna dag badade jag för första gången i Stilla Havet! 😀 Och jag var först av alla på denna resa i vattnet! Som as tuff svensk så sprang jag ju bara rätt! 😉 Haha.

Dag 3, tisdag 9 oktober

Denna dag fick vi sov uuuuuut! Haha eller ja nästan, klockan ringde 7.30. Och efter frukost bar det av mot Waitangi National Trust! Det var där man skrev på the treaty of Waitangi 1840 mellan Britterna och maori folket, vilket man gjorde för att kunna kontrollera landet eftersom det innan inte varit “ett riktigt land” utan bara massa olika Maori stammar. Det var riktigt intressant och roligt, och efter det åkte  vi till Kerikeri för att kolla på NZ äldsta hus, vilket också var intressant. Sen bar det av hem mot motellet. På kvällen när det var mörkt ute gick vi alla ned till stranden och spelade fotboll, haha. Vi var täckta i glow sticks, ni vet sådana som man knäcker så börjar dem lysa, så vi såg faktiskt varandra! Det var grymt roligt, haha, sedan blev det även middag där nere och vid typ 10 på kvällen blev det även ett dopp i havet för mig, Miss, Travis, Kate, Melena och Ariane. 😀

Dag 4, onsdag 10 oktober

Idag blev det en lite tidigare dag för vi skulle ut och åka båt! Det blev några timmars åkande i Bay of Islands i mellan alla öar och kika runt! Vi såg även delfiner!!!! Och besökte hole in the rock vilket är ett 19×19 m stort hål mitt i en enoooooorm sten/ö i havet som har formats i tusen och tusen år. Sedan åkte vi till stället där Hone Heke högg ner en flagg stång. Hone Heke var en utav maori ledarna som var emot the treaty of waitangi, så efter att de skrivit på det och det börjat gälla protesterade Hone Heke genom att hugga ner den flaggstång som sågs bäst på avstånd. Han gjorde detta 3 ggr och efter det sa hans kompanjoner att sluta för det skulle bara ställa till problem så då skickade han en annan vän att göra det en fjärde gång, haha! Så 4 gånger skedde det!

This slideshow requires JavaScript.

Leave a Reply

