Lite skola!

Halli Hallå! Efter att har varit här i snart 2 månader så tänkte jag nu prata lite mera om det intryck den nyzeeländska skolan har gett mig. Och om ni missade när jag berättade om min skola, Kuranui, och hur den ser ut och är uppbyggd så kan ni läsa det HÄÄÄÄÄÄR!! Det slog mig även att jag inte visat er min skoluniform så den får ni också en bild på! Och berätta om betygsystemet kan jag inte för det är tom krångligare än vårat..

Som jag berättat tidigare så finns inte samma press och stress här som finns i Europa. Detta påverkar ju då också såklart skolan.. Jag är ju utbytesstudent så jag gör ju inte ett skvatt. Men alltså att jämföra min skolan här med min hemma.. Okej jag kan inte direkt prata om “min” skola efter som min linje, engelskspråkigt, i princip är en helt annan värld från Hagagymnasiet som jag faktiskt går på. Vi är isolerade från varenda själ på den skolan, mest pga. att de flesta av oss är plugghästar och kämpar arslena av oss för bra betyg. Så nu i fortsättningen när jag säger “min skola” menar jag engelskspråkigt. Fan vad vi pressar oss själva i Sverige alltså det är något sjukt. Men nivåerna här är sååå låga… Jag känner mig ibland som en stereotypisk kines på lektionerna här.. Jag har ett exempel! Idag satt jag i min engelska lektion och vi gick igenom gamla exams från 2008 för att försöka förstå hur vi (alla utom jag) ska skriva dem i mitten av termin 4. Vi kollade på två olika exams och båda med betyget; Achieved with Excellence (MVG/A) och så sa vår lärare att vi skulle läsa igenom dem och skriva ner vad vi tyckte var bra och vad som gjorde dem så enastående. Jag läste och jag läste och jag läste… Och mitt papper var helt tomt när det var dags att diskutera vad som var bra. Nu jämför jag 301 English med Svenska A/1 och B/2 eftersom det är deras motsvarighet till vår svenska undervisning. Hade en svensk elev skrivit någon utav dessa två uppsatserna i sin Svenska klass i Sverige hade den uppsatsen aldrig(!!) fått ett högre betyg än G/E..

Om nu någon av mina Nyzeeländska vänner google translate detta så ska ni veta att jag verkligen inte försöker framstå som bättre.

Även om jag är skoltrött som ett svin så måste jag säga att jag föredrar Sveriges skola. För mycket press är inte bra, men den press vi i Sverige har på oss ungdomar om att vi MÅSTE avsluta gymnasiet med bra betyg och måste gå på högskola eller universitet för att komma någonstans i livet, den pressen är bra. Här hoppar elever av skolan som de vill och det slutar inte bra. Den europeiska livsstilen är på väg hit, sakta men säkert, både på gott och ont. Vi är så stressade i Europa.. Och det gör mig lite ledsen att tänka att den stress ska komma hit. Vi borde väl ändå spara någon stress fri zon i världen? Fast det är klart, det är ju inte säkert att den kommer rota sig på samma sätt här som hemma hos oss.

Och det faktum att den svenska staten klagar så mycket på att vår kunskaps nivå sjunker, visst det kanske inte är bra. Men är det ett tecken på att all den press vi sätter på oss själva slutar med att vi helt enkelt inte klarar av att prestera? Sverige måste CHILLA. Kommer väl aldrig hända, men ack vad det behövs. Vi har samma kunskapsnivå i Engelska som Malta (ett engelsktalande land!!) är inte det ändå tillräckligt bevis på att vi är duktiga? Jag säger inte att vi ska bli som Nya Zeeland, för det vill jag inte. Jag älskar Sverige, jag är en stolt dalkulla. Men pressen i vårt vackra land.. Den kan så sänkas utan att vår kunskapsnivå sänks. Vi måste lära oss själva att  motiveras och då kommer vi även sluta se på skolan som en börda.

Det finns alltså mycket för och nackdelar med detta. Och förlåt om det var väldigt förvirrande detta, haha. Min svenska nu alltså.. hehe.. Men ja! Idag var det bara halva dagen i skolan för lärarna ska på möte med alla lärare i hela Wairarapa, så nu åker jag och Kieran och hennes lilla bebis till Masterton!! Wiiio 😀 Ha det fint!!

Leave a Reply

