Kuranui College

Först och främst innan jag berättar om hur min skola är uppbyggd så vill jag bara säga; MALIN, du som precis kom till NZ, du lämnade varken mail eller hela ditt namn så jag kan tyvärr inte höra av mig till dig.. Så om du ser detta så vet du vad du ska göra!

Eftersom min kära vän Franscesca ville att jag ska skriva om min skola och så så ska jag nu göra det, om någon av er andra funderar på något eller vill att jag ska berätta om något specifikt så är det bara att ni skriver det, precis som Francy, i en kommentar. Jag kan inte berätta för er hur det nyzeeländska skolsystemet ser ut, för det vet jag inte.. Men jag ska berätta för er om min skola, hur den är uppbyggd osv.

Jag går på Kuranui College. Kuranui betyder stor  alltså; stor skola, vilket den inte alls är.. Men men, det är ca. 500 elever och alla får plats samtidigt i den lilla aulan vilket ständigt fascinerar mig. På skolan går man från year 9 till year 13, det är alltså som ett amerikanskt high school 4 år istället för 3 som i Sverige. Det är inte en byggnad som skolorna i Sverige oftast är utan jag tror att det är ca. 11 byggnader (inte säker eftersom jag bara har lektioner i typ 4 av dem). Anledningen till detta är därför bara lektionssalarna är inomhus. Vilket innebär att på resterna är vi utomhus, oavsett väder. Förutom year 13 seniors som har ett eget Common Room att umgås i.

Vi har skoluniform vilket består av svarta läderskor, svarta strumpbyxor, mörkblå/ljusblå rutig kjol, skjorta (year 9-11 blå skjorta, seniors vit skjorta), ljusblå tjocktröja med skolans märke eller för de seniors som vill; mörkblå kavaj med skolans märke. Själv kör jag på kavaj. Vi får inte ha mer än ett örhänge i vardera öra och inga “annorlunda” örhängen. Vi får heller inte bära för mycket smink eller ha nagellack. MEN eftersom jag är utbytesstudent, hehe, så bryr de sig inte lika mycket om hur vi ser ut! Så jag ser i princip ut som vanligt fast med uniformen på! Ibland händer det att vi har en s.k. Mufti day, vilket innebär att vi precis som vanligt åker till skolan fast i våra vanliga kläder och tar med oss en dollar eller två till välgörenhetsinsamling. Nästa mufti day är på onsdag faktiskt!

Ca. en gång i veckan har vi assmebly. Då vi går till aulan och lyssnar när alla skolans ledare berättar om uppkommande saker och saker som hänt osv. Rektorn pratar också och skolan måste resa sig när han, Mr. Shepherd, går in respektive ut ur aulan.

Skoldagen består av formclass, 5 periods, morning tea och lunch. Vi börjar skolan 8.35 med formclass (mentorsträff) i 15 minuter, efter det ringer klockan och det är dags att gå till Period 1, efter det ringer klockan igen och vi går till Period 2. Efter det är det Morning Tea! Vilket är en 25 minuters lång rast sedan ringer klockan igen och vi går till Period 3, sedan Period 4, sedan ringer klockan till Lunch. Lunchen är 1h då vi i princip äter vår medtagna lunch, köper något i skolcafeterian eller åker till 4Square/FreshChoice/RedDairy (affärer). Under lunch har även många utav skolans alla lag träning, vilket för dem innebär vääääldigt stressigt att ära sin lunch. Efter lunch är det Period 5 och sedan slut! Skoldagen är slut 15.15 och några minuter. Till och från skolan åker man skolbuss, och nej dem är inte gula.

Jag läser, precis som alla andra, 6 ämnen. Jag som är svensk utbytesstudent har valt slappa kurser eftersom mitt år inte räknas i Sverige! Min norska syster har dock bara valt seriösa grejer eftersom hennes år räknas.. Jag läser; 301 Photo, 301 Design, 301 History, 301 Drama, 301 Music och 302 English. 301/302 betyder att jag läser level 3 vilket i Sverige då skulle motsvara en C kurs eller i det nya systemet en 3 kurs. Och då undrar ni; Men vilken kurs missar du om du läser 6 kurser men det bara är 5 periods! Jo serru, ämnena ligger som på ett rullande schema så man har olika på varje period varje dag, jag hoppas ni förstår ni kan även se på mitt schema nedan. OCH sedan för att krångla till det lite mera så istället för 5 dagars scheman som vi har i Tre Kronors land så har vi här 10 dagars schema! Och på Period 1 den 10:e dagen har vi SenPro (Senori Programme) vilket är då alla Seniors sitter och lyssnar/diskuterar över sin framtid med studievägledare. Vilket innebär att jag sitter där och läser serier eller filosoferar på meningen med livet, FÖR JAG MÅSTE ÅKA HEM OCH AVSLUTA GYMNASIET…

Jag tror det var allt! Nedan har ni bilder på min skola samt mitt schema!

The Office, rektor m.m. sitter här.

Skolgården.

Senior common room.

Rugby field.

Raktfram; bibliotek, vänster; sience department. Höger; inte den blekaste.. Aldrig varit där inne.

 

 

2 thoughts on “Kuranui College

  1. Pingback: Lite skola! « Utbytesstudent i Nya Zeeland

Leave a Reply

