Folks reaktioner

Min mor, far och så klart min bror är jätte pepp på att jag ska åka. Min bror uppmuntrade till och med mig att tjata på pappa tills han fick nog så att jag faktiskt fick åka till NZ och inte USA, och tur var väl det för nu får jag åka till mitt dröm land! Reaktionen bland äldre personer är antingen jätte bra eller galet dåliga.

Ungdomars, oj vad gammal och vis jag lät där.. De i min ålder då, deras reaktioner är mest fascinerande av allt. Mina närmsta vänner som jag känt ett tag har alltid vetat att efter tvåan sticker jag. Men nu till de som inte känner mig så bra och inte vet om detta, man sitter och pratar med dem och väldigt ofta om att resa, de är jätte pepp på att resa och tycker alla borde göra det. De (och jag) vill ut och resa i livet och se världen! Detta är ett samtals ämne som ofta går vidare in på vad man ska göra på sommarlovet. Och då säger jag som det är; Jag ska flytta till Nya Zeeland i tio månader som utbytesstudent. Detta är ofta deras reaktion;

– Jahaaaaaaaa.. *väldigt medlidande blick* Känns det inte tungt att ta studenten ett år efter din nuvarande klass?

-Vad menar du..?

Ja men att se sina kompisar ta studenten och sedan veta att man själv har ett år kvar.. Och med 95:or…?

SPILOER ALERT. Hade jag (och jag tror även att jag talar för alla utbytesstudenter nu) dött, som ni verkar göra, av tanken med att ta studenten med de som är ett år yngre än oss SÅ HADE VI INTE ÅKT. Vi är fullständigt medvetna om vad det innebär att åka iväg som utbytesstudent. Så snälla sluta ställ den frågan för vi (ursäkta mig) skiter fullständigt i att vi tar studenten ett år senare. Jag vet inte hur många gånger jag fått svara på den där frågan.. Och jag är så less på det.

Faktum är, att jag som 18 åring kommer få åka till mitt dröm land bo där i 10 månader och ha the time of my life. Jag har grymt stora problem med att förstå hur dilemmat med studenten kan få en att stanna hemma från detta..

Sen så är det här inte så klart allas reaktion, vissa är jätte glada för en skull osv.  men det är den här jag stött på mest. Kan inte folk bara vara glada för våran skull? Och om ni inte är det sätt då på er en mask och låtsas vara det! Att folk är glada och stöttande för min skulle betyder något oerhört. Det är mycket bättre än denna typ av gensvar jag oftast fått.

Så ibland är det lika bra att låtsas!

Leave a Reply

